Història

L’Escola de Dansa del Centre de Lectura de Reus, va néixer el 1948 sota la direcció de Misericòrdia Besora, amb només set alumnes. L’any 1950, l’Escola ja havia triplicat el nombre d’alumnat. Les silphides, El llac dels cignes, La bella dorment del bosc, representacions del poema Canigó de Mossèn Cinto Verdaguer, el Poema del Compte Arnau de Joan Maragall, entre altres, van ser programats en els tradicionals festivals de fi curs, i que durant aquest cinquanta anys mai s’han deixat de realitzar al Teatre Bartrina o al Teatre Fortuny. Els grans compositors clàssics i contemporanis han tingut cabuda a l’hora de posar a escena totes les coreografies, unes coreografies que a la vegada defineixen una línia de treball, caracteritzada per la qualitat dels muntatges i de l’ensenyament que s’imparteix a l’Escola.

A partir de 1980, l’Escola de dansa pateix un canvi en la direcció i introduirà l’ensenyament de les diferents modalitats, clàssic, espanyol, jazz i contemporani.

A més a més de la tasca pedagògica l’Escola de Dansa organitza diferents activitats docents, així com cursets especialitzats amb ballarins i coreògrafs de gran prestigi, s, impartits per: Álvaro de la Peña, Mercè Boronat, Nola Rae, Ramon Oller, Avelina Argüelles, Carles Sales, Rambert Dance Company, Ramon Solé, Elise Lummis, Barbara Kasprowicz, Arcadi Carbonell, entre altres. En el camp de difusió s’han organitzat diversos viatges per poder assistir a espectacles de dansa tant clàssica, dansa espanyola, contemporani i musicals a Barcelona, Terrassa, Girona, Tarragona, Paris i als teatres de la nostra ciutat. En el camp pedagògic, s’han organitzat xerrades, col·loquis i cursets especialitzats.

L’Escola de Dansa també ha format part de l’organització de les tradicionals Jornades de Dansa que es realitzaven al Teatre Fortuny (1985 – 1991) i ha participat en les diferents Gales de Dansa organitzades per l’Associació de Professors de Dansa; participa activament en les activitats que es realitzen en el món de la dansa en la nostra ciutat i a les comarques del voltant i excursions als teatres d’arreu de Catalunya, amb l’objectiu de completar la tasca de formació amb una vessant més lúdica. en aquest sentit cal destacar la coordinació, des de l’any 1992, juntament amb l’Àrea de Joventut de l’Ajuntament de Reus de les Colònies de Dansa, que enguany sumaran la novena edició i la formació en el camp professional, l’any 1986 del Grup de Dansa Neoclàssica del Centre de Lectura (GDN).

El GDN, Grup de Dansa Neoclàssica del Centre de Lectura de Reus, neix el 1986, fruit d’un projecte comú. Portar als escenaris espectacles de collita pròpia, amb una línia més contemporània dins el món de la dansa clàssica. El GDN ha fet passejar les seves coreografies per tota Catalunya i ha contribuït d’una forma activa a convertir la ciutat de Reus en un dels centres més importants de promoció i difusió de la dansa.

El segell del GDN ha quedat definit amb els següents muntatges: Tubs (1987), Biotopismes (1988), I Tu somnies? (1989), Sans issue (1990), Sol-edat (1991 coreografia Mercè Boronat)), Trisonata en sol major de Bach (1991), There is enough milk in teh fridge (1993), Sis sopranos busquen tenor (1994), El despertar de les aigües (1997), I Tant sols un record (1999 – coreografia de Roberto G. Alonso, guió Cèsar Compte) i el darrer espectacle El camí dels perdedors (2002 Coreografia de Juny Cases, Guió Cèsar Compte). Tot i seguir les pautes marcades per la seva directora i coreògrafa Teresa Aguadé, el GDN, s’ha mostrat sempre obert a les aportacions d’altres coreògrafs amb l’objectiu d’enriquir el bagatge assolit.

També ha participat en la preparació de la programació dels Dilluns Teatre Obert del Teatre Bartrina en el camp de la dansa.

S’han realitzat moltes activitats paral·leles així com, altres esdeveniments importants: exposició dedicada a la Roseta Mauri, participació a la Cerimònia Inaugural dels Jocs Olímpics de Barcelona i als Paralímpcs, i la col·laboració amb el departament de Cultura de la Generalitat en l’organització de la programació Perifèrics durant els anys 1994 i 1995, i la participació del Premi Internacional de dansa Roseta Mauri i al Premi Beca Roseta Mauri de Reus.

D’altra banda, en el camp de l’ensenyament l’Escola de Dansa prepara alumnes per al nivell Elemental de Dansa amb les matèries de Dansa Clàssica, Dansa Espanyola, Dansa Catalana, Expressió Corporal o Introducció a la Dansa Contemporània i Música aplicada a la dansa, entre altres. Totes aquestes matèries configuren una ensenyament complert i de qualitat i que significa un primer pas per a tots aquells alumnes que vulguin accedir al món professional de la dansa. A més, continua amb les tasques docents de preparació de l’alumnat per les proves d’Ingrés al grau Mig a l’Institut del Teatre de Barcelona.

En l’actualitat, l’Escola de Dansa, amb seixanta set anys d’història, l’Escola té més de 300, alumnes i exerceix les especialitats de Dansa Clàssica, Dansa Clàssica Espanyola, Dansa Jazz, funky i Dansa Contemporània. Així com preparar alumnes dins el Pla Integrat d’Estudis artístics del Centre de Lectura de Reus. Té dues companyies: Jove companyia de dansa del centre de lectura, amb alumnes avantjatats en clàssic i contemporani, i souldance compnyia de Jazz i funky, nascuda des del professors de dansa jazz i funky de l’escola

La direcció està a càrrec de Teresa Aguadé. El professorat de l’Escola són: Teresa Aguadé Juny Casas, Betlem Llop, Montse Queralt, Assumpció Gómez, Àngels Rivero i Gemma Creus, Belen Prieto, Mónica Rincón, Carme Fernández i Lourdes Gómez.